Як працює команда за умов війни: досвід KIDDISVIT

9 безробітних на одне робоче місце — така середня статистика по Україні станом на 1 січня 2023 року за даними Державної служби зайнятості.

Повномасштабна війна перевернула ринок праці. І зараз у більшості сфер він належить роботодавцям — претендентів на роботу більше, ніж вакансій. Але водночас мільйони людей зараз перебувають за кордоном. Це означає, що компанії втратили співробітників і змушені шукати нових або налагодити процес віддаленої роботи, якщо це можливо. Та й до тих працівників, які не виїжджали, потрібний інший підхід, щоб робочий процес залишався ефективним у кризові часи.

Як організувати роботу команди за умов повномасштабної війни?

Рекомендаціями ділиться Вадим Чумаченко, HR-директор KIDDISVIT.

KIDDISVIT — компанія іграшок і товарів для дітей. Офіційно представляє світові бренди іграшок в Україні. 25 років на ринку. Має власний роздріб — мережу магазинів MyPlay.

Безпека команди — наш пріоритет

Після 24 лютого головне було врятувати країну і людей. Робітники одразу отримали повну зарплату за лютий, а також додатково матеріальну допомогу. Було організовано безпечний трансфер працівникам, які хотіли евакуюватися на захід країни або за кордон. Кожен робітник міг звернутися за підтримкою до корпоративного психолога та лікаря-терапевта. Корпоративні викладачі англійської проводили безкоштовні заняття для дітей співробітників. А сім’ї, які мали дітей до 3-х років, отримали допомогу від компанії — запас підгузків.

ТОП-менеджери тримали постійний зв’язок зі своїми відділами. А Павло Овчинніков, СЕО компанії, щодня записував відеозвернення для команди, щоб розповісти про робочий процес, волонтерську діяльність та загалом підтримати співробітників.

Віртуальний офіс, HR-бот, Starlink та генератори для ефективної роботи

Попри війну, на початку березня компанія частково повернулася до роботи. Частина наших робітників перейшла на віддалену роботу, частина — повернулась до звичайного формату. Тож треба було організувати ефективний робочий процес — онлайн та офлайн. Адаптуватися до викликів допомогли технології, які ми використовуємо.

Команда працює на хмарній платформі Office 365, і це дозволило виконувати задачі у дистанційному форматі. А впровадження гнучкого графіка допомогло оптимізувати робочий день. Разом з IT-спеціалістами компанії ми розробили асистент-бота DONE WORK KIDDISVIT, в якому співробітники щодня відмічали, скільки годин був робочий день і що встигли зробити за цей проміжок. Це дозволило автоматизувати ряд робочих процесів. До речі проєкт DONE WORK KIDDISVIT став переможцем Премії HR-бренд 2022 в номінації Digital HR.

Звісно, компанія зіткнулася і з відсутністю електроенергії та інтернету. Ще до повномасштабної війни в нас були генератори, восени купили додатково потужніші. Щодо інтернету — на складі, в офісі та у наших роздрібних магазинах є основний інтернет-провайдер та резервний. А коли відсутній провідний та мобільний інтернет, підтримувати всі підрозділи в робочому режимі дозволяє Starlink.

Тримаємо волонтерський фронт

Окрім основної діяльності, майже кожен працівник KIDDISVIT долучився до волонтерського руху. Робітники допомагали у своїх територіальних громадах, в залежності від місця проживання. З першого дня війни ми створили Telegram-канал «Тероборона KIDDISVIT», до якого приєдналося понад 80 співробітників, які готові були долучитись до волонтерства. Окремо було зібрано команду «кібервійськ». Ініціативна група на чолі з департаментом IT вела інформаційну боротьбу проти ворога в мережі інтернет.

Для переселенців з гарячих точок ми відкрили шелтер у нашому офісному приміщенні в Дніпрі на 120 людей. Загалом з початку повномасштабної війни там знайшли прихисток тисячі людей, які виїхали з окупованих територій.

З 2011 року ми активно співпрацюємо з БФ «Помагаєм», а цього року налагодили співпрацю з The Toy Foundation, Save the Children та іншими гуманітарними фондами. Частково перетворили склад KIDDISVIT на гуманітарний штаб.

Ми вирішили, що працівникам-волонтерам, крім зарплати, будемо надавати грошову підтримку за волонтерство. В нарахуванні оплати також допоміг асистент-бот DONE WORK KIDDISVIT.

Бережемо традиції та підтримуємо співробітників

Війна вплинула на всі процеси компанії, але ми намагаємось дотримуватися наших традицій. Хоча, звісно, враховуємо воєнний стан.

Наша компанія для дітей і про дітей. Ми наповнюємо дитинство радістю та розвитком, обираючи для малюків тільки найкращі іграшки. У компанії є певні традиції привітання дітей співробітників. Так, зазвичай 1 червня ми щороку влаштовували веселе свято з іграми, спортивними змаганнями та поїданням солодощів. На жаль, війна змусила скасувати свято минулого року. Але діти отримали подарунки і на День захисту дітей, і на День Святого Миколая.

Через воєнні дії відмовились й від гучного святкування 25-річчя компанії. Натомість влаштували благодійний вечір, щоб зібрати кошти на гаджети для дітей, які опинилися у шелтері KIDDISVIT — це дозволило їм продовжити навчання.

Потурбувалися й про навчальний процес дітей наших співробітників. Садочки та школи наразі майже не працюють, вдома часто немає світла, інтернету, тепла. Тож ми надали можливість співробітникам працювати в офісі разом з дітьми. Відкрили KIDDISVIT KIDS ZONE для малечі, яку розважає цікавими майстер-класами та заняттями професійний вихователь. А також облаштували окремий простір для комфортного навчання школярів.

Підтримуємо ЗСУ

Працівники KIDDISVIT не тільки тримають свій основний робочий та волонтерський фронт, а й захищають Україну. 11 співробітників компанії наразі у лавах ЗСУ. Ми називаємо їх символічною ротою KIDDISVIT, пишаємося нашими хлопцями та дівчатами й, звісно, підтримуємо захисників. Від початку війни відправляємо на фронт необхідне: каски, бронежилети, спальні мішки, тепловізори, автомобілі, передали ударний дрон Punisher та бронетранспортер, зробили вагомий внесок на перший у світі український флот морських дронів.

«Ми пам’ятаємо, завдяки кому маємо змогу працювати та допомагати. І хочемо, щоб про це ніхто не забував. Тому влаштовуємо зустрічі команди KIDDISVIT з людьми з фронту. Минулого року встигли зустрітися з Євгеном Герасименком — військовим хірургом, який лікував воїнів на Азовсталі під постійними обстрілами. А також запрошували Колю Сєргу — музиканта, який служить в лавах ЗСУ та підтримує бойовий дух воїнів віршами й піснями. Героїчні історії, які вони розказують, вражають і нагадують нам, що Перемога залежить від кожного.» — Павло Овчинніков, засновник та СЕО групи компаній KIDDISVIT.

Розвиток і навчання команди

Попри воєнні події, ми навчаємось, розвиваємось, розширюємо команду. Вже майже 5 років в компанії існує KIDDISVIT Академія — зручний освітній простір зі зрозумілим та легким навчальним контентом для підвищення професійної та особистої ефективності працівників. «Живі» тренінги та мотиваційні зустрічі допомагали розвитку співробітників. Війна ж змусила шукати нові підходи до адаптації працівників.

«Після 24 лютого ми призупинили роботу «Школи новачка», в рамках якої нові співробітники дізнаються про історію, структуру і корпоративну культуру KIDDISVIT. Але вже у квітні почали з’являтися перші вакансії, а в липні провели навчання для нових працівників. Загалом за весь воєнний 2022 рік провели три курси «Школи новачка». Вважаю це гарним показником — набір нових людей до компанії продовжується навіть у війну.
Формат навчання змінився з офлайну на онлайн, але на якість це не вплинуло. Ми адаптувались до онлайн-роботи ще за часів Covid — є все необхідне обладнання, регламенти та інструкції, тож співробітники ефективно працюють і у віддаленому форматі. Головне питання в сприйнятті ситуації та емоціональному стані команди. Але працювати з цим нам допоміг тренінг «Життєстійкість», який провела для керівників відділів Рената Дельпорте, старша віце-президентка і Global HR BP SoftServe. Ми отримали важливу інформацію — як управляти собою та персоналом за часів невизначеності, які лідерські якості зараз потрібно прокачувати, щоб організувати ефективну роботу команди тощо.» — Оксана Борсук, керівниця KIDDISVIT Академії.

Як змінюється рекрутинг?

З початком війни підхід до підбору кандидатів трансформувався. Змінюються критерії відбору від «знайти того, хто вже вміє» на «знайти того, хто має талант та готовність навчатися тому, що треба». Пошук талантів — це теж виклик. І хоча ринок праці в деяких сферах належить роботодавцям, якщо ви хочете залучати людей, які разом з вами розвиватимуть компанію, рекрутинг має стати гнучким. В першу чергу варто враховувати, що люди стали дуже чутливі. В турбулентні часи всі шукають стабільності — чи зможе компанія забезпечити цю стабільність? Для людей важливо знати, що буде завтра.

HR-менеджерам варто навчитися балансувати між потребами людей та бізнесу, а компаніям — налагоджувати інструменти, що дозволяють співробітникам бути ефективними в будь-якому форматі роботи (і онлайн, і офлайн). Але найголовніший маркер, за яким кандидати будуть обирати роботодавця, а роботодавці кандидатів — це небайдужість та підтримка нашої країни.

Очікування від працівників

Звісно, теперішні часи вимагають змін не лише від компаній, а й від робітників. Перше, що зараз вкрай необхідно працівнику — розвивати свою гнучкість та комунікативні навички. Ми робимо ставку не на окремого спеціаліста, а на команду. Тому що перевірили на собі й зрозуміли, що командний дух всередині компанії допомагає впоратися з робочими задачами за будь-яких обставин — навіть в повний блекаут. Тож вміння працювати в команді та займати позицію не «я», а «ми» наразі дуже актуальне.

Співробітникам важливо постійно навчатися новому та бути готовими до змін в середині компанії. А керівникам — пропонувати інші підходи до оптимізації робочих процесів, робити їх простішими та ефективнішими.

Взагалі на перше місце виходять не професійні навички, а ментальний стан. Звісно, складно бути позитивним, коли виють сирени й постійно існує ракетна небезпека. Але це наша реальність і необхідно «тримати стрій», працювати та наближати Перемогу.

«Щоб розвивати компанію, важливо постійно тримати «руку на пульсі» і швидко впроваджувати зміни. І за воєнних умов ці скіли прокачуються майже щодня. Але найголовніше для бізнесу у турбулентні часи — зберегти людяність та курс на розвиток. І я з гордістю можу сказати, що компанія KIDDISVIT гідно проходить це випробування.» — Павло Овчинніков, засновник та KIDDISVIT.

Досвід роботи KIDDISVIT відзначений Премією HR-бренд 2022. Компанія стала переможцем в номінації «HR воєнного часу» з проєктом «KIDDISVIT — трансформація компанії від лідера в галузі товарів для дітей до волонтерської організації міжнародного рівня» — це визнання експертів, бізнес-спільноти, працівників та громадян України.